Hyvän elämän Hyvinkää 2021

For english version see here / valprogrammet i svenska här.

Hyvinkään vihreät ry:n vaaliohjelma kuntavaaleissa 2021. Hyväksytty yhdistyksen virallisessa kokouksessa 10.1.2021:

#1 Vihreät muuttavat maailmaa, jotta elämä maapallolla voi kukoistaa – tämä työ alkaa kunnasta.

Luonnon monimuotoisuutta ja lähiympäristöä koskevat päätökset tehdään kunnissa. Nämä päätökset eivät ole yhdentekeviä ja vastuu niistä kuuluu meille kaikille. Pohjavesien suojelu, luonnon monimuotoisuuden ja kulttuuriympäristöjen turvaaminen sekä hiilineutraaliksi kaupungiksi pyrkiminen ovat vihreää politiikkaa.

Ihmisenkokoinen kaupunki

Kaupunkia ei voida rakentaa ainoastaan talouden ehdoin; vehreä, puistomainen kaupunki ja elävä keskusta ovat rikkaus. Kaavoituksessa sovitetaan yhteen luonnonympäristön ja kasvavan kaupungin tarpeet. Kaupunkitila kuuluu meille kaupunkilaisille.

#2 Jokaiselle hyvä elämä.

Osallisuuden tunne arjessa on perusta hyvälle elämälle. Tämä tunne on perusoikeus iästä tai taustasta riippumatta. Aika ja läsnäolo läheisten kanssa, hyvät harrastusmahdollisuudet ja tarvittava tuki arjen ongelmatilanteissa tuovat turvaa arkeen. Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden tulee ulottua myös palvelujen saavutettavuuteen. Toimivat sosiaali- ja terveyspalvelut ovat jokaisen hyvinkääläisen oikeus. Vihreässä kunnassa on nollatoleranssi rasismille, häirinnälle ja syrjinnälle.

Koulutus ja sivistys

Hyvinkääläisillä lapsilla on oikeus tasa-arvoiseen ja yhdenvertaiseen varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen. Meidän tulee tukea erityisesti kouluja, joissa on eniten haasteita. Kukaan ei saa pudota pois kelkasta. Kaiken ikäisillä tulee olla mahdollisuus päivittää osaamistaan elämän varrella ja näin turvata pärjääminen muuttuvassa maailmassa. Jokaisen unelma on yhtä arvokas. Meidän tehtävänämme on pitää huoli siitä, että kenestä tahansa voi tulla mitä tahansa.

Kulttuuri ja hyvinvointi

Kulttuuri tuo ihmiset yhteen, lisää työllisyyttä ja edistää sosiaalista hyvinvointia. Kulttuurin osuus Hyvinkään menoista on pieni, mutta vaikutus suuri. Taide ja kulttuuri edistävät terveyttä ja hyvinvointia, houkuttelee kuntaan nuoria, perheitä ja kasvuyrityksiä. Kulttuuri tuottaa lumovoimaa ja vireä kaupunki houkuttelee paluumuuttajia.

#3 Huominen rakennetaan yhdessä.

Hyvinkää on hyvä paikka asua, elää ja tehdä työtä. Tulevaisuudessa kaupungin pitää turvata parhaat edellytykset myös etätyölle. Kaupungin päätöksissä tulee etsiä luovia ratkaisuja kestävää kehitystä tukevan työllisyyden edistämiseksi ja mahdollistaa tasapuoliset toimintaedellytykset kaiken kokoisille yrityksille.

Kunta on ihmisten yhteisö, jossa kuntalaisten mahdollisuuksia vaikuttaa arkeensa on vahvistettava. Ihmisen kokoinen vihreä kaupunki rakennetaan yhdessä ja päätöksiä tehdään pohjautuen tietoon.

Lisää kuntavaaleista / Tutustu ehdokkaisiin / Hyvinkään vihreät Facebookissa