Yleinen

Vihreä aloite: Kaupunkisähköpyörät Hyvinkäälle!

Hyvinkään vihreät esittää, että  kaupunkipyöräpalvelua täydennettäisiin sähköavusteisilla polkupyörillä. Aloite jätetään Hyvinkään kaupunginvaltuuston kokouksessa 31.5.

Sähköavusteisilla polkupyörillä matkustaminen on vaivatonta, sillä pieni sähkömoottori auttaa esimerkiksi ylämäkeen pyöräilyä. Hyvinkään harjumaisemissa, esimerkiksi työmatka sairaalalle ylämäkeen taittuu helpommin, eikä työpaikalle saavuttaessa tarvitse heti syöksyä suihkuun. Helpompi pyörämatka houkuttelee kaiken kuntoisia kuntalaisia pyöräilyn pariin ja tukee kestävän liikkumisen tavoitteitamme.

Sähköpyörien hankintahinta on monelle kynnys, mutta hyötyliikunnan lisäämisestä tuloutuisi meille kaikille kuntalaisille. Sähköpolkupyörällä liikkumisen ilosta saavat paremmin kiinni esimerkiksi iäkkäät- tai huonokuntoiset kaupunkilaiset. Myös ilmastotavoitteidemme saavuttamiseksi kaikkien lyhyiden autolla tehtävien matkojen vähentäminen on tavoiteltava asia.

Monelle ulkopaikkakuntalaisille kuten matkailijoille ja työssäkävijöille oman pyörän tuominen mukanaan on hankalaa. Siksi haluamme kattavan verkoston pyöräasemille, niin keskustaan ja joukkoliikenteen solmukohtiin, kuin tärkeille työpaikka-alueillekin. Pyöräasemien rakentaminen voidaan aloittaa kaupungin omien kohteiden yhteyteen, kuten kouluille, kirjastolle, liikuntapaikoille ja kaupungintalolle. Sekä yhteistyössä rautatieasemalle, sairaalalle, willaan, Koneelle ja päivittäistavarakauppojen yhteyteen.

Myöhemmässä vaiheessa mukaan on tarkoitus ottaa koko kaupunki, tuomalla useampia pyöräasemia myös kaikille asuinaluille, esimerkiksi puistojen yhteyteen. Tavoite on, että sähköpyörällä voisi muutaman vuoden kuluessa matkata käytännössä kaikki päivittäiset asiointi- ja harrastematkat Hyvinkäällä.

Suomessa sähköavusteisia kaupunkipyöriä on käytössä Kuopiossa, jossa ne tulivat liikenteeseen v. 2019.