Vihreä aloite: Kirjastosta kaupungin kruunujalokivi!

Hyvinkään Vihreät esittää tulevalle valtuustokaudelle panostuksia kirjastoon. Tehdään kirjastosta uusi Hyvinkään kruununjalokivi! Digitaalisuus lisääntyy, kulttuurin kuluttaminen saa uusia muotoja ja kirjaston tulee muuttua ajassa. Haluamme panostaa kirjaston palveluvalikoimaan, joka kannustaa tee se itse -kulttuuriin: korjaamaan, rakentamaan, kokeilemaan ja harrastamaan.

”Luova, mielekäs tekeminen ja aktiivinen harrastaminen tuovat elämään merkityksellisyyttä ja lisäävät kaupunkilaisten kokemaa hyvinvointia”, toteaa kulttuuri- ja hyvinvointilautakunnan varapuheenjohtaja, Vihreiden Minna Hyytiäinen. ”Kaikkia harrastusvälineitä ei kuitenkaan tarvitse omistaa itse. Kynnys korjaamiseen ja uusien harrastusten kokeiluun laskee huomattavasti, kun aivan ensimmäiseksi ei tarvitse ostaa uusia välineitä ja kalliita laitteita.”

Hyvinkään Vihreiden visiossa tulevaisuuden kirjastosta voi lainata kirjojen lisäksi esimerkiksi työkaluja, tavarapyörän tai sukset. Monia käyttötavaroita saatetaan tarvita vain pari kertaa, joten on ympäristölle ystävällisempää lainata tavarapyörä kesäretkelle päiväksi – tai ulkomaiselle vieraalle luistimet yhden iltapäivän ulkoilua varten kuin ostaa aina itselle omaksi. Ympäristön lisäksi kuntalaisten kukkaro kiittää. Tuomalla lainattavaksi esimerkiksi kausikortteja kulttuuri- ja liikuntatapahtumiin voidaan tarjota elämyksiä, jotka vähävaraisilta jäävät muutoin saavuttamatta.

Esimerkkinä voidaan käyttää Oodia, jonka kaupunkiverstaalla onnistuu niin korjaus, tuunaus kuin askartelukin. Käytettävissä mm. ompelukoneita, laserleikkuri, 3d-tulostimia, vinyylileikkurit ja tarratulostin. Haluamme kehittää myös Hyvinkään kirjastoon oman kaupunkiverstaan!

Samalla kirjaston roolia kohtaamispaikkana tulee vahvistaa, tapahtumien, koulutusten, näyttelyiden ja työpajojen hengessä. Kirjastoa kehitettäessä tulisi pohtia, esim. miten kirjasto voisi rikastuttaa vanhusten arkea ja lievittää yksinäisyyttä? Edelleen on tärkeää myös huolehtia kaikenikäisten lukuharrastuksen vahvistamisesta ja lukemaan innostamista. Sukupolvien väliset lukupiirit, koulujen ja kirjaston väliset kirjallisuusprojektit, lasten ja nuorten kirjallisuus-podcastit sekä kirjavinkkaukset houkuttelevat kirjallisuuden pariin. Matalan kynnyksen toimintaan on tärkeä saada mukaan myös maahanmuuttajat, vahvistamaan kielitaitoaan ja luomaan ystävyyssuhteita kantaväestöön.

”Kulttuuritoiminta ja -tapahtumat tarjoavat luontevan paikan tutustua uusiin ihmisiin ja näin rakentaa luottamusta sekä kaupunkilaisten yhteenkuuluvuuden ilmapiiriä”, toteaa Hyytiäinen.

Vihreiden toiveena olisi, että kirjasto voisi tulevaisuudessa tarjota nykyistä laajemmin työtiloja etätyöskentelyyn, opintopiireille ja yhdistysten käyttöön. Kesäkuukausina kirjaston aukiolla voisi toimia kaupungin kulttuurikahvila. Kesäterassi elävöittäisi kirjaston aukiota – antaisi mahdollisuuden järjestää ulkoilmatapahtumia ja se toisi kesätyöpaikkoja hyvinkääläisille nuorille. Kulttuurikahvila toimisi kaikenlaisen kulttuurin tekemisen ja elävän kaupunkikulttuurin kohtaamispaikkana.

Taloudelliset panostukset kirjastotoiminnan kehittämiseen eivät välttämättä tarvitse ole suuria ja toiminnan sisältöjä voidaan laajentaa myös pikkuhiljaa. Kaupunkilaiset tulisi ottaa aktiivisesti mukaan lainattavien tuotteiden ideointiin sekä sisältöjen suunnitteluun ja tuottamiseen. Jotta kirjasto olisi aidosti kaikkien kaupunkilaisten kohtaamispaikka, emme saa unohtaa saavutettavuutta ja sen parantamista. Verrattaessa nykyiseen, kirjaston ulko-ovet saisivat avauspainikkeet, kynnyksiä madallettaisiin, riittävän kokoinen hissi olisi asiakaskäytössä ja inva-pysäköinti sekä saattoliikenne toimisivat nykyistä paremmin.

Kirjasto ansaitsee sille kuuluvat resurssit ja ne on turvattava myös tulevaisuudessa. Uusien teknologioiden myötä meillä on hyvä olla valmiina kuva tulevaisuuden kirjastosta, joka palvelee kaikkia meitä hyvinkääläisiä ja houkuttelee kulttuurin pariin.

Aloite on suunniteltu yhteistyössä vihreiden ehdokkaiden kesken, ja haluamme sen avulla ohjata vaalikeskustelua käytäväksi myös kulttuuriaiheista. Tuleva, ensi kauden vihreä valtuustoryhmä tulee jättämään aloitteen muodossa tai toisessa valtuustotyön alettua.