Liikennepuiston rakentaminen Hyvinkäälle

Kaupunginvaltuusto 11.9.2017

Muutamissa kaupungeissa Suomessa löytyy erittäin suosittuja lasten liikennepuistoja. Alueiden päätarkoitus on edistää lasten liikennekasvatusta ja ne on suunniteltu mahdollisimman monimuotoiseksi pienoiskoon liikenneympäristöksi. Esimerkiksi Jyväskylässä puistossa käy noin 15 000 kävijää. Liikennepuisto lisää siis selvästi alueen vetovoimaa.

Puistojen koko, toimintaperiaatteet ja hyvin monet muut asiat vaihtelevat, mutta yhteistä kaikille on tarkoitus opettaa lapsille sekä turvallisuutta liikenteessä että liikennesääntöjen tuntemusta ja liikennesääntöjen perusteita. Se työllistäisi kesäisin nuoria 4-6 henkilöä ja mahdollistaisi pienyrityksen mukaan tulemisen esimerkiksi kioskin tai pienimuotoisen kahvilan toiminnalla. Ympärillä voisi olla viheraluetta, jossa perheet voisivat käydä esimerkiksi piknikillä.

Liikennepuistoon voi säilyttää Hyvinkäälle tärkeitä viheralueita ja korostaa meidän kaupunkimme lapsiystävällistä asumisympäristöä. Liikennepuisto voisi sijoittua vaikka uudelle keskeiselle Hangonsillan alueelle. Hyvinkään Pelikirjassa liikennepuisto tukisi selvästi tavoitteissan houkuttelevuutta, matkailua ja turvallisuutta.

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Hyvinkään kaupunki alkaa suunnitella lasten liikennepuiston rakentamista Hyvinkäälle.

Hyvinkään vihreä valtuustoryhmä,
valmistelija ja ensimmäinen allekirjoittaja Sanna–Kaisa Patjas