Torin elinvoimaisuus on meistä kiinni

Näin kuntavaalien aikaan suurin osa meistä poliittisista puolueista pystyttää telttansa Hyvinkään torille. Aika ajoin kuulee moitteita siitä, kuinka ”näivettynyttä Hyvinkään torielämä on”.

Uskokaa tai älkää, näin ei ole. Hyvinkäällä on ympäri vuoden monipuolinen tori, jonka vakiokauppiaat pitävät huolen siitä, että torilta voi ostaa juureksia, marjoja, omenoita, kananmunia, kalaa, lihatuotteita ja monia muita tuotteita. Tietenkään Hyvinkään talvilauantain tori ei ole samanlainen, kuin mielikuva Helsingin kauppatorista, Savonlinnan torista tai Kuopion torista kauniina heinäkuun päivänä.

Monessa lähikunnissamme toritoiminta on oikeasti kuollutta. Meidän hyvinkääläisten tulisikin olla ylpeitä siitä, että meillä on tori ympäri vuoden — ja muistaa käyttää torikauppiaidemme palveluja.

Olen erittäin tyytyväinen siitä, että toria ylläpitävän Hyvinkään kaupunkiyhdistyksen vetäjät ovat määrätietoisesti alkaneet pitää torimme ja torikauppiaidemme puolta. Me vihreät olemme ostaneet torilla olevalle vaaliteltallemme tarjottavat torikauppiailta. Torikauppiaat ovat myös kertoneet, että kuntavaalikampanjointi torilla on omalta osaltaan myös vilkastuttanut toria ja lisännyt heidän omaa myyntiään.

Minun mielestäni elävän kaupungin tunnus on tori, jossa käydään ostoksilla ja tavataan tuttuja. Meidän kaikkien tehtävä on pitää huolta sen elinvoimaisuudesta.

Aki Korpela
kunnallisvaaliehdokas (vihr.)