Ei kerrostaloja keskelle Sveitsin puistoa

Sveitsin alueen asuntorakentamisen ideakilpailun ehdotukset ovat valmistuneet ja ovat tällä hetkellä päättäjien ja kuntalaisten nähtävissä. Kaikissa neljässä työssä ehdotetaan asuinrakentamista myös nk. hotellin parkkipaikalle, keskelle luonnonsuojelualuetta, Sveitsin harjun huipulle.

Me vihreät emme ole olleet tyrmäämässä koko Sveitsi–hanketta, vaan näemme siinä hyvääkin: Hotellitoiminnan elvyttäminen jatkaa Sveitsin toistasataavuotista matkailuperinnettä. Aleksis Kiven kadun varsi on kunnallistekniikan piirissä olevaa aluetta, josta on lyhyt matka keskustaan ja rautatieasemalle. Hyvin suunniteltuna sen voisi valjastaakin asumiskäyttöön. Sveitsi–hankkeessa myös uimala saa ansaitsemansa laajennuksen ja Härkävehmaan ongelmakoululle löydetään ratkaisu.

Sen sijaan emme voi hyväksyä kerrostaloja ylös hotellin parkkipaikalle useastakaan syystä:

1) Ei ole hyvää suunnittelua rakentaa julkisen puistoalueen keskelle yksityistä asumista

2) Asuminen keskellä luonnonsuojelualuetta altistaa sen eroosiolle ja muulle kulumiselle

3) Asuinalue on haitaksi pohjavedelle ja sen muodostumiselle. Sveitsin harju on merkittävä raakavetemme lähde ja pohjaveden muodostumisalue verrattain pieni

4) Kerrostalot korkealla mäellä pilaavat maiseman ja näkyvät kauas yli puiden

Me tulemme tekemään kaavaprosessin jatkovaiheissa kaikkemme, että hotellin parkkipaikoille osoitettu rakennusoikeus tarjotaan jo olemassa olevien sopimusten mukaisesti Sveitsi–hankkeen toteuttajille kaupunkimme muilta asuinalueilta ja puiston ydinalue jätetään rauhaan.

Aki ja Terhi Korpela
vihreät Hyvinkään kaupunginvaltuutetut