Ei edelleenkään kerrostaloja hotellin parkkipaikalle

Juhani Kouhia ihmetteli keskiviikon (17.5.) Aamupostissa, miksi vihreät eivät kannattaneet hänen kaupunginhallituksessa tekemäänsä palautusesitystä Sveitsin–Härkävehmaan osayleiskaavassa.

Emme kannattaneet vasemmistoliiton palautusesitystä muutamasta syystä: Ensinnäkin siinä vastustettiin kaikkea rakentamista Sveitsiin. Hyväksymme rakentamisen Aleksis Kiven kadun varteen ja alueen kehittämisen. Toiseksi emme nähneet palautusesityksellä menestymisen mahdollisuuksia kaupunginhallituksen käsittelyssä. Olimme esittäneet jo asian edellisessä käsittelyssä, että puiston ydinalueelle, hotellin parkkipaikalle ei rakennettaisi, mutta esitystä ei kannatettu. Koko tämänkertainen palautusesitys luonnonsuojelun varjolla oli siis vain jatkumoa Vasemmistoliiton yksityisten sijoittajien vastustamiselle.

Maanantain kaupunginhallitus päätti asettaa kaavaluonnoksen esille lausuntoja ja mielipiteitä varten. Aiomme lausunnossamme toistaa johdonmukaisen kantamme siitä, että me vihreät emme halua kerrostaloja ylös harjulle koska:

1) Ei ole hyvää suunnittelua rakentaa julkisen puistoalueen keskelle yksityistä asumista

2) Asuminen keskellä luonnonsuojelualuetta altistaa sen eroosiolle ja muulle kulumiselle

3) Asuinalue on haitaksi pohjavedelle ja sen muodostumiselle. Sveitsin harju on merkittävä raakavetemme lähde ja pohjaveden muodostumisalue verrattain pieni.

4) Kerrostalot korkealla mäellä pilaavat maiseman ja näkyvät kauas yli puiden

Tätä linjaa ajavat myös edelleen edustajamme kaupungin eri lautakunnissa.

Yllä olevista syistä painavin on riski pohjavedelle. Sveitsin pohjavesiselvitys on yhä kesken. Sen tulokset saadaan esillepanon aikana.

Asiat eivät yleensä ole ollenkaan niin yksioikoisia, kuin mitä Vasemmistoliitto poliittisissa julkituloissaan antaa ymmärtää.

Sinikka Ala–Paavola
kaupunginhallituksen vihreä jäsen,